Rozsah a obsah výučby DPŠ
DPŠ sa na univerzite uskutočňuje v štyroch semestroch v rozsahu 235 hodín. Súčasťou štúdia je absolvovanie 40 hodín praxe na cvičných školách. DPŠ sa ukončuje obhajobou záverečnej práce a úspešným vykonaním záverečnej skúšky pred skúšobnou komisiou. Pre úspešné ukončenie DPŠ je tiež nevyhnutné, aby jeho účastník absolvoval všetky predmety študijného plánu.
Tematické celky obsahu vzdelávania a ich rozsah v hodinách:
1. Pedagogicko-psychologický základ v rozsahu 115 hodín, z toho
1.1. školský systém, štátne vzdelávacie programy v rozsahu 10 hodín
Škola a jej funkcie, formálny systém a stupne vzdelávania, trendy výchovy a vzdelávania v SR – 3 hod. Implementácia alternatívnych prvkov do vzdelávania, komparácia školských systémov v SR a zahraničí – 2 hod. Model dvojúrovňového cieľového programu vzdelávania (kurikula) – štátny vzdelávací program ISCED 3 – 2 hod. Školský vzdelávací program a potreby regiónu, trhu práce a zamestnávateľov – 3 hod.
1.2. teoretické modely učenia sa a vzdelávania v rozsahu 20 hodín
Vývoj pedagogickej teórie, vznik pedagogiky, historické a súčasné pramene pedagogiky, systém pedagogických vied, pomocné vedy a ich využitie - 2 hod. Základné pedagogické teórie a pojmy – 2 hod. Učenie ako proces, teórie a druhy učenia, fázy učenia sa – 2 hod. Pedagogika a nové trendy - globalizačné tendencie, diferenciácia a socializácia vyučovania – 2 hod. Filozofické a teoretické základy koncepcií vyučovania, akademické, personalistické, sociálne, kognitívno-psychologické teórie vzdelávania – 2 hod. Pedeutologický, pedocentrický, interaktívny a humanisticko-kreatívny model učenia sa a vzdelávania - 2 hod. Základy pedagogického výskumu, metodológia pedagogiky – 2 hod. Teória vyučovania, základné didaktické pojmy, vyučovací proces, učiteľ-žiak-učivo – 3 hod. Didaktické prostriedky – 3 hod.
1.3. vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami s dôrazom na princíp rovnoprávnosti prístupu k výchove a vzdelávaniu so zohľadnením výchovno-vzdelávacích potrieb jednotlivca a jeho spoluzodpovednosti za svoje vzdelávanie a princíp zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie v rozsahu 10 hodín
Základy biológie detí, dorastu a školská hygiena- 3 hod. Legislatívne vymedzenie a metodické usmernenia pre proces integrácie žiakov so špeciálnymi potrebami - 2 hod. Špecifiká integrácie zdravotne znevýhodnených žiakov, s poruchami učenia sa a špecifiká integrácie nadaných žiakov, postupy pri integrácii žiakov – 3 hod. Žiak zo sociálne znevýhodneného a výchovne menej podnetného prostredia a jeho integrácia – 2 hod.
1.4. diagnostikovanie a hodnotenie žiakov v rozsahu 15 hodín
Prehľad metód a interpretácií diagnostických údajov, etapy diagnostického procesu – 3 hod. Diagnostika sociálnych vzťahov, sociability žiakov – 3 hod. Práca a vedenie školskej triedy – 3 hod. Diagnostika hodnotovej orientácie žiaka, jeho sebavnímania, záujmov a profesijnej orientácie – 3 hod. Hodnotenie, posudzovanie, testovanie vzdelávacích výsledkov žiaka, formatívna a sumatívna evalvácia – 3 hod.
1.5. psychologické aspekty vývinu žiakov v rozsahu 20 hodín
Úvod do psychológie – 2 hod. Poznávacie procesy, osobnosť, vlastnosti osobnosti – 3 hod. Predmet vývinovej psychológie, teórie, metódy, vysvetlenie základných pojmov – 3 hod. Ontogenetické kategórie, zákonitostí, podmienky a determinanty vývinu (zrenie, rast, kritické obdobia a i.) – 3 hod. Periodizácia vývinu - podrobné charakteristiky jednotlivých období života – 3 hod. Školský vek, puberta, adolescencia - 3 hod. Diagnostika učebných štýlov, žiakovho vnímania obsahu vzdelávania, prekonceptov – 3 hod.
1.6. psychologické aspekty vytvárania sociálnych vzťahov v škole v rozsahu 10 hodín
Predmet sociálnej psychológie, význam, funkcie - 1 hod. Socializácia, mechanizmy socializácie – 1 hod. Sociálne poznávanie, chyby osobného vnímania, stereotypizácia, subjektívne prekážky poznávania žiackej osobnosti – 3 hod. Postoje a konformita jedinca, prosociálne správanie, predsudky a diskriminácia – 2 hod. Malé sociálne skupiny a skupinové vplyvy, vodcovstvo v skupine, rodina, pracovné skupiny, negatívne skupiny – 3 hod.
1.7. prevencia problémového správania žiakov v rozsahu 10 hodín
Sociálna patológia ako pojem a veda, sociálna deviácia, anómia, teórie deviačného správania, sociálne normy – 2 hod. Sociálno-patologické javy detí a mládeže, druhy, príčiny, dôsledky - 2 hod. Alkoholizmus, drogové závislosti, nelátkové závislosti –1 hod. Záškoláctvo, kriminalita, suicidálne správanie – 1 hod. Preventívne programy, metódy výchovy, disciplína v školskej triede, riešenie problémového správania žiakov - 2 hod. Patológia rodiny, nevhodné rodičovské štýly, syndróm CAN, týranie a zneužívanie v rodine. – 2 hod.
1.8. pedagogická komunikácia v rozsahu 20 hodín
Základná terminológia, interakčné, komunikačné a percepčné hľadisko pedagogickej komunikácie a interakcie, verbálna komunikácia, neverbálna komunikácia – 2 hod. Tréning komunikačných zručností I - 2 hod. Tréning komunikačných zručností II – 2 hod. Tréning sebaprezentačných zručností - 2 hod. Konfliktné situácie v školskom prostredí, základy mediácie - 2 hod. Základy rétoriky pre učiteľov, obsahová a formálna stránka rečníckeho prejavu – 2 hod. Výrazové zložky rečníckeho prejavu (jazykové, zvukové, kinetické) – 2 hod. Mimorečové okolnosti v rečníctve (rečník, poslucháč, prostredie) – 2 hod. Analýza vybraných rečníckych prejavov – 2 hod. Praktické rétorické cvičenia I – 1 hod. Praktické rétorické cvičenia II – 1 hod.
2. Sociálno-vedný základ v rozsahu 20 hodín, z toho
2.1. Základné filozofické súvislosti pedagogického myslenia – 4 hod.
2.2. Sociálny a politický kontext výchovy a vzdelávania – 4 hod.
2.3. Sociálno-antropologické a kultúrne súvislosti výchovy a vzdelávania a sociologická interpretácia detstva a mládeže – 4 hod.
2.4. Sociálne kompetencie účastníkov vzdelávania pripravujúcich sa na učiteľskú profesiu – 4 hod.
2.5. Metodológia tvorby sociálno-vedného poznania, základy vedecko-výskumnej činnosti edukačných vied – 4 hod.
3. Odborovo-didaktický tematický celok v rozsahu 60 hodín a pedagogická prax v rozsahu 40 hodín, z toho
3.1. projektovanie a realizácia vyučovacích predmetov v rozsahu 20 hodín
Úvod do didaktiky – 2 hod. Ciele vyučovacieho procesu, taxonómia cieľov, požiadavky na ciele, práca učiteľa s cieľmi, výchovné ciele – 3 hod. Prostriedky vyučovania, moderné didaktické metódy, charakteristika, klasifikácia – 2 hod. Motivačné metódy, expozičné metódy – 3 hod. Fixačné metódy, edukačné konštrukty - 2 hod. Organizačné formy vyučovania, charakteristika, klasifikácia organizačných foriem, vyučovacia hodina – 2 hod. Sociálne formy práce žiakov, diferenciácia na vyučovaní - 2 hod. Špecifické organizačné formy vyučovania profesijných predmetov* – 2 hod. Plánovanie práce učiteľa, trojstupňový model plánovacej činnosti učiteľa, písomná príprava učiteľa – 2 hod.
3.2. rozvoj kľúčových kompetencií žiakov vo vyučovacích predmetoch v rozsahu 20 hodín
Charakteristika, identifikácia a rozvoj kľúčových kompetencií žiakov v procese výučby profesijných predmetov* – 4 hod. Učebné štýly žiakov, povrchový a hĺbkový prístup k učeniu. – 3 hod. Prvky a zložky učiva, didaktická analýza učiva, určovanie cieľových kompetencií. – 3 hod. Hodnotenie výkonov žiakov a dosahovania príslušných kompetencií, - 3 hod. Funkcie hodnotenia, metódy a formy pedagogickej kontroly, kritériá hodnotenia – 3 hod. Ústne a písomné preverovanie, didaktické testy, humanizácia procesu preverovania a hodnotenia výkonov žiakov. – 4 hod.
3.3. školský vzdelávací program v rozsahu 4 hodín
Vzdelávacie štandardy, kurikulum, kurikulárne dokumenty. – 1 hod. Školský vzdelávací program, tvorba učebnej osnovy, implementácia v školskej praxi a pri výučbe profesijných vyučovacích predmetov* – 3 hod.
3.4. sebareflexia a autoevalvácia učiteľa v rozsahu 6 hodín
Osobnostné charakteristiky učiteľa odborných predmetov, model kompetencií učiteľa podľa profesijného štandardu učiteľa strednej školy, aplikácia poznatkov na výučbu profesijných vyučovacích predmetov* – 2 hod. Typológie osobností učiteľov, vyučovacie štýly, znaky a identifikácia dobrého učiteľa – 2 hod. Autoevalvácia práce učiteľa a kvalita výučby. – 2 hod.
3.5. tvorba učebných materiálov a využívanie výpočtovej techniky a prezentačnej techniky vo vyučovaní v rozsahu 10 hodín
Učebné pomôcky, didaktická technika, súčasné smery vývoja učebných pomôcok a didaktickej techniky, aplikácia poznatkov na výučbu profesijných vyučovacích predmetov* – 2 hod. Počítačom podporované vyučovanie, princíp multimediality, simulácia, vizualizácia, digitálne technológie. – 2 hod. Učebnice, štruktúrne zložky učebnice, tvorba učebného textu, hodnotenie učebníc – 2 hod. Tvorba statických a dynamických prezentácií, implementácia interaktívnej tabule do vyučovania. – 2 hod. Využívanie internetu a softvérov vo vyučovaní profesijných vyučovacích predmetov* - 2 hod.
3.6. pedagogická prax v rozsahu 40 hodín
* lesnícke predmety, drevárske predmety, ekonomické predmety, dizajn nábytku a interiéru, ekologické a environmentálne predmety, predmety protipožiarnej ochrany a bezpečnosti a strojárske predmety